szkoła podstawowa harmonia

Szkoła Podstawowa Harmonia
Rekrutacja

Relacje

Podstawą Harmonii jest społeczność. Tu dzieci, młodzież i dorośli spotykają się i podczas codziennych interakcji zdobywają i szlifują istotne kompetencje – umiejętność słuchania, wyrażania własnego zdania, współpracy.

Wspieramy dzieci w rozwiązywaniu konfliktów, wspólnie ustalamy część szkolnych zasad, dzięki czemu uczymy się trudnej sztuki dyskusji i uwzględniania różnych punktów widzenia.

WOLNOŚĆ I ODPOWIEDZIALNOŚĆ

Lekki plecak zamiast ciężkiego tornistra, dowolna fryzura i strój. Prawo do nieskrępowanego ruchu, nudy, prawo do czytania książki, budowy domku na drzewie czy grania na pianinie przez cały dzień. Decydowanie o sobie w ramach odpowiednich do wieku – tak rozumiemy wolność.

W Harmonii ramię w ramię z wolnością idzie odpowiedzialność. Zarówno kiedy chodzi o odpowiedzialność za naukę i egzaminy, jak i bardziej prozaiczne sprawy: np. odnoszenie swojego talerza do zlewu. Wspieramy dzieci i młodzież w braniu odpowiedzialności za siebie i swoje decyzje. Budujemy w ten sposób poczucie wewnętrznej siły oraz sprawczości.

Główne założenia 

Podejście do grupy

  • Dzieci współtworzą zasady w szkole i są odpowiedzialne za ich przestrzeganie
  • Kompetencje społeczne są równie ważne jak wiedza akademicka
  • Różnowiekowe grupy
  • Wspieramy dzieci w samodzielnym rozwiązywaniu konfliktów

Podejście do dziecka

  • Szacunek dla dziecka, jego emocji i potrzeb (kierujemy się NVC – komunikacją bez przemocy Rosenberga)
  • Brak przymusu, ocen, testów, prac domowych, nagród i kar
  • Wspieranie samodzielności, odpowiedzialności, wewnątrzsterowności i asertywności

 

 

 

Podejście do nauki w klasach 1 - 3

  • wspieranie naturalnej ciekawości i kreatywności przez odpowiadanie na potrzeby dzieci
  • nauka przez zabawę, w zgodzie z potrzebami rozwojowymi małych dzieci
  • inspirujące otoczenie sprzyjające naturalnemu rozwojowi (inspirujący ludzie, miejsca, przedmioty)
  • poczucie bezpieczeństwa i rozwój w swoim tempie
  • oferty edukacyjna i wsparcie w opanowaniu podstawowych umiejętności: pisanie, czytanie, liczenie

Podejście do nauki w klasach 4- 8

  • język polski, angielski oraz matematyka – obowiązek zaliczania materiału według autorskiego programu
  • metoda projektu i szkolne „konferencje naukowe” z prezentacją projektów
  • wspieranie umiejętności samodzielnej nauki
  • kursy przygotowujące do egzaminu 8-klasisty
  • TUTORING – samodzielne wyznaczanie i realizowanie celów, planowanie swojego rozwoju
  • Docenianie roli kompetencji miękkich i rozwijanie ich