Wersja twojej przeglądarki jest przestarzała. Zalecamy zaktualizowanie przeglądarki do najnowszej wersji.

Podstawowe informacje:

początek działania: wrzesień 2014

wiek dzieci: 7-12 lat

liczba dzieci: ok. 30

adres: ul. Kleczewska 31 (Metro Stare Bielany) Uwaga, w roku 2018 możliwa przeprowadzka w jeszcze niekreślone miejsce w promieniu 3 km od teraźniejszej siedziby

opłaty: 1400 zł miesięcznie (płatne 10 miesięcy, bez wyżywienia) plus jednorazowe wpisowe 500 zł
(obiady ok. 200 zł miesięcznie)

godziny otwarcia: 8:00-17:00

w wakacje szkoła jest nieczynna i nie pobieramy opłat

 

CZYM JEST I KIEDY POWSTAŁA IDEA WOLNYCH SZKÓŁ?

Wolna Szkoła Harmonia to szkoła inspirowana ideą wolnych szkół demokratycznych, która to idea powstała niemal 100 lat temu w Wielkiej Brytanii (pierwsza wolna szkoła to Summerhill założona w 1921 roku).

We wrześniu 2013 powstały w Polsce pierwsze szkoły demokratyczne, a obecnie jest ich w Polsce kilkanaście. Jesteśmy w stałym kontakcie z innymi szkołami tego typu w Polsce, wspieramy się i wymieniamy doświadczeniami.

Każda wolna szkoła jest inna, gdyż inne są osoby, które ją tworzą, lecz cechą wspólną wszystkich wolnych szkół są:

- prawo dzieci do decydowania o sobie: o tym, jak spędzą czas w szkole, czego, kiedy i w jaki sposób będą się uczyć

- budowanie społeczności pełnej wzajemnego szacunku, wspólne ustalanie zasad

Nasza szkoła rozpoczęła działanie w 2014 r. - jest szkołą bardzo młodą, w trakcie intensywnego procesu twórczego. Wizja szkoły ulega wahaniom wraz z dojrzewaniem i rozwojem kadry, dzieci i rodziców tworzących wspólnie naszą szkołę. Dlatego nasza szkoła nie jest miejscem o sprecyzowanym charakterze, brak w niej stabilizacji i gotowych recept w wielu tematach. Cała społeczność (kadra, dzieci, rodzice) uczy się na własnych błędach. Staramy się wytyczać w szkole ścieżkę, która uwzględnia potrzeby wszystkich członków społeczności.


Oto główne założenia i cechy naszej szkoły:

1) Podejście do dziecka
- szacunek dla dziecka, jego emocji i potrzeb (kierujemy się NVC - komunikacją bez przemocy Rosenberga)

- brak przymusu, ocen, testów, prac domowych, nagród i kar

- wspieranie samodzielności, odpowiedzialności, wewnątrzsterowności i asertywności

 

2) Podejście do nauki

- wspieranie naturalnej ciekawości i kreatywności przez odpowiadanie na potrzeby dzieci

- otoczenie sprzyjające naturalnej nauce (ludzie, przedmioty, miejsca)

- współodpowiedzialność dziecka za swoją edukację - samo decyduje, czego, kiedy i jaką metodą się uczy, ze wsparciem dorosłego planuje swoje działania

- indywidualne podejście do każdego dziecka

- zapewnienie dziecku oferty edukacyjnej i wsparcia w opanowaniu minimum podstawy programowej

 

3) Podejście do grupy

- dzieci współtworzą zasady w szkole i są odpowiedzialne za ich przestrzeganie

- kompetencje społeczne są równie ważne jak wiedza akademicka

- różnowiekowe grupy

- wspieramy dzieci w samodzielnym rozwiązywaniu konfliktów

 

4) Rola rodziców

- rodzic jest członkiem społeczności i ma wpływ na niektóre obszary funkcjonowania szkoły

- rodzice mogą dzielić się z dziećmi w szkole swoimi pasjami

 

Szkoła Harmonia to także:
- możliwość spacerów i kontaktu z przyrodą
- możliwość wychodzenia do ogródka bez ograniczeń
- inspiracje muzyczne i artystyczne
- zdrowe jedzenie (nieprzetworzone, bez cukru, białej mąki i mięsa)

 

Często zadawane pytania o Szkołę Harmonia:

 

1) Dlaczego dzieci zapisane do szkoły muszą być edukowane pozaszkolnie?

Odp.: Nasza szkoła nie ma formalnie statusu szkoły, przez co jest wyłączona z systemu oświaty. Formalnie dzieci realizują obowiązek szkolny w trybie pozaszkolnym, zdając raz do roku egzaminy w szkole, do której są formalnie zapisane, a do naszej szkoły uczęszczają na zajęcia edukacyjne. Nasza szkoła nie chce mieć statusu szkoły formalnej, gdyż łączyłoby się to z szeregiem wymogów, których nie chcemy spełniać: np. obowiązek realizowania podstawy programowej w określony sposób, nadzór kuratorium nad procesem nauki itp.

2) Czym różni się Szkoła Harmonia od innych szkół tego typu?

Odp.: Każda wolna szkoła jest inna, gdyż tworzą ją inni ludzie, dlatego nie ma czegoś takiego jak typowa szkoła demokratyczna. W naszej szkole:

- chcemy stworzyć dzieciom inspirujące otoczenie (ciekawe materiały, książki, instrumenty muzyczne, ciekawi ludzie, miejsca, rozmowy),

-  chcemy ograniczyć do minimum czas spędzany przed ekranem w celach innych niż edukacyjne (wąsko pojęte). Mamy zasadę, że dzieci podczas przebywania na terenie szkoły nie grają w gry na urządzeniach elektronicznych, nie oglądają filmików, nie odwiedzają portali społecznościowych. Nie negując faktu, że kontakt z nowymi technologiami i narzędziami może być dla dziecka rozwijający, uważamy, że lepszym czasem na te aktywności jest pobyt w domu, pod kontrolą rodziców, którzy wraz z dzieckiem ustalają reguły korzystania z komputera, TV czy tabletu. Szkoła to przede wszystkim czas spędzany z innymi ludźmi. Komputery szkolne mogą służyć celom edukacyjnym, nauce programowania itp.

- w naszej szkole mamy zasady podstawowe, ustalane przez kadrę i rodziców, które tworzą ramy szkoły, a dzieci ustalają na zebraniach szkolnych zasady dodatkowe.

3) A co jeśli szkoła nagle przestanie istnieć?

Odp.: Szkoła Harmonia jest tworzona przez rodziców i dzieci - dopóki oni będą chcieli, żeby istniała, dopóty będzie istniała. Zarówno koordynator projektu jak i nauczyciele mogą się zmieniać, można też zmieniać lokal - społeczność pozostanie. Będziemy się wszyscy wspólnie troszczyć się o to, by możliwie jak najmniej dzieci odchodziło z naszej szkoły, żeby jej istnienie nie było zagrożone.

4) A co po szkole podstawowej?

Odp.: Szkoła Harmonia będzie rozwijać się wraz z dziećmi. Nie wykluczamy możliwości, że w przyszłości w naszej szkole dzieci będą mogły przebywać aż do matury, jeśli będzie taka wola społeczności.

5) Jaką przestrzenią dysponuje szkoła?

Odp. Mieści się w parterowym budynku o powierzchni 100 m2 niedaleko metra Stare Bielany. Posiadamy do dyspozycji dzieci niewielki ogródek. Możliwa jest zmiana lokalu na inny w promieniu ok. 3 km od tej lokalizacji.

6) Jakie są opłaty?

Odp.: Czesne, płatne 10 miesięcy w roku, wynosi 1300 zł bez wyżywienia (lipiec i sierpień bez opłat, szkoła jest wówczas zamknięta). Cena jednego obiadu to 10 zł. Śniadania i podwieczorki dzieci przynoszą ze sobą.

Zajęcia dodatkowe są wliczone w czesne, z wyjątkiem zajęć odbywających się poza budynkiem szkolnym np. basen lub jazda konna.

Żeby zarezerwować miejsce w następnym roku szkolnym prosimy o wpłatę wpisowego w wysokości 500 zł.

Zniżka dla rodzeństw to 100 zł na każde dziecko.

Opłata zawiera:

- opiekę w godzinach 8:00-17:00

- zajęcia dodatkowe odbywające się na terenie szkoły

- zdrowe przekąski (owoce, warzywa, razowy chleb)

Dodatkowo płatne:

- wycieczki i wyjścia do płatnych muzeów, teatrów itp.

- Zielona Szkoła (raz w roku, 5 dni, ok. 500 zł)
- zajęcia dodatkowe odbywające się poza szkołą

7) Czy mogę być pewny, że moje dziecko zda egzamin?

Odp.: Żadna szkoła, publiczna czy prywatna, nie daje takiej gwarancji. Możemy jedynie zapewnić, że dokładamy starań, by dziecko miało optymalne warunki do rozwoju i opanowania podstawy programowej.

8) A co, jeśli moje dziecko nie będzie się chciało uczyć?

Odp.: Dzieci nie odróżniają nauki od zabawy i każde dziecko uczy się nieustannie. Jednak nie zawsze obszar tej nauki pokrywa się z podstawą programową, dlatego będziemy otwarcie rozmawiać z dziećmi i uświadamiać im, co muszą umieć na egzamin. Chcemy jednak, by to wrodzona ciekawość świata, a nie egzamin, była motywacją do nauki. Dziecko, które ma problem z opanowaniem podstawy programowej, otrzyma wsparcie dorosłych.

9) Jak po takiej szkole dziecko odnajdzie się w zwykłym świecie, gdzie istnieją różne obowiązki, nakazy i zakazy i nie można zawsze robić tego, co się chce?

Odp.: Dzieci w szkole także nie robią zawsze tego, co chcą. Muszą uwzględniać potrzeby innych (np. innym dzieciom przeszkadza hałas), negocjować, przestrzegać zasad szkolnych i ustanawiać nowe. W naszej szkole dzieci pracują dużo nad swoimi emocjami, reakcjami - uczą się bezustannie kontaktu ze sobą, rozumienia swoich potrzeb, a także empatycznego słuchania i uwzględniania innych. Ponad to uczą się decydować o sobie i być odpowiedzialnymi za swoje decyzje. Te umiejętności sprawiają, że dzieci są przygotowane do życia w "zwykłym" świecie. Umiejętność dostosowywania się do zastanych reguł nie jest wyznacznikiem przygotowania do życia.

10) Jak moje dziecko, robiąc tylko to co chce, nauczy się systematyczności i tego, że do osiągnięcia sukcesu potrzebny jest wysiłek i wykonywanie czasem zadań, na które nie mamy ochoty?

Odp.: Warto zastanowić się, co rozumiemy pod słowem "sukces". Czy oznacza to dobre studia i dobrze płatną pracę? Czy też życie w zgodzie z sobą i dobrych relacjach z innymi ludźmi? Na sukces życiowy dziecka składa się wiele czynników. A systematyczność i umiejętność wyrzeczeń nie zawsze i nie każdemu są potrzebne, by osiągnąć sukces. Poza tym systematyczności i wytrwałości nie nauczymy przez nakładanie na dziecko obowiązku codziennego odrabiania prac domowych. Ucząc się według własnych reguł i pomysłu, dziecko ma szansę odkryć prawdziwą wytrwałość, płynącą z chęci zrobienia czegoś, a nie z przymusu.

11) Jakie są losy absolwentów dłużej istniejących wolnych szkół?

Odp.: Według danych z różnych źródeł można stwierdzić, że jeśli chodzi o dalszą edukację (studia) i podjęcie pracy, absolwenci wolnych szkół nie różnią się istotnie od absolwentów szkół systemowych. W wielu badaniach odnotowuje się wśród absolwentów wolnych szkół większą liczbę artystów, przedstawicieli wolnych zawodów i przedsiębiorców.

Istotne różnice między absolwentami szkół systemowych i wolnych są trudno mierzalne: np. umiejętności społeczne czy wewnątrzsterowność.

JEŚLI MASZ JESZCZE INNE PYTANIA DOTYCZĄCE NASZEJ SZKOŁY, TO ZADZWOŃ LUB NAPISZ.

Polityka dotycząca plików cookies

Ten serwis korzysta z plików cookies do przechowywania informacji na twoim komputerze.

Czy akceptujesz?