Relacje
Podstawą Harmonii jest społeczność. Tu dzieci, młodzież i dorośli spotykają się i podczas codziennych interakcji zdobywają i szlifują istotne kompetencje – umiejętność słuchania, wyrażania własnego zdania, współpracy.
Wspieramy dzieci w rozwiązywaniu konfliktów, wspólnie ustalamy część szkolnych zasad, dzięki czemu uczymy się trudnej sztuki dyskusji i uwzględniania różnych punktów widzenia.
WOLNOŚĆ I ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Lekki plecak zamiast ciężkiego tornistra, dowolna fryzura i strój. Prawo do nieskrępowanego ruchu, nudy, prawo do czytania książki, budowy domku na drzewie czy grania na pianinie przez cały dzień. Decydowanie o sobie w ramach odpowiednich do wieku – tak rozumiemy wolność.
W Harmonii ramię w ramię z wolnością idzie odpowiedzialność. Zarówno kiedy chodzi o odpowiedzialność za naukę i egzaminy, jak i bardziej prozaiczne sprawy: np. odnoszenie swojego talerza do zlewu. Wspieramy dzieci i młodzież w braniu odpowiedzialności za siebie i swoje decyzje. Budujemy w ten sposób poczucie wewnętrznej siły oraz sprawczości.
Główne założenia
Podejście do grupy
- Dzieci współtworzą zasady w szkole i są odpowiedzialne za ich przestrzeganie
- Kompetencje społeczne są równie ważne jak wiedza akademicka
- Różnowiekowe grupy
- Wspieramy dzieci w samodzielnym rozwiązywaniu konfliktów
Podejście do dziecka
- Szacunek dla dziecka, jego emocji i potrzeb (kierujemy się NVC – komunikacją bez przemocy Rosenberga)
- Brak przymusu, ocen, testów, prac domowych, nagród i kar
- Wspieranie samodzielności, odpowiedzialności, wewnątrzsterowności i asertywności
Podejście do nauki w klasach 1 - 3
- wspieranie naturalnej ciekawości i kreatywności przez odpowiadanie na potrzeby dzieci
- nauka przez zabawę, w zgodzie z potrzebami rozwojowymi małych dzieci
- inspirujące otoczenie sprzyjające naturalnemu rozwojowi (inspirujący ludzie, miejsca, przedmioty)
- poczucie bezpieczeństwa i rozwój w swoim tempie
- oferty edukacyjna i wsparcie w opanowaniu podstawowych umiejętności: pisanie, czytanie, liczenie
Podejście do nauki w klasach 4- 8
- język polski, angielski oraz matematyka – obowiązek zaliczania materiału według autorskiego programu
- metoda projektu i szkolne „konferencje naukowe” z prezentacją projektów
- wspieranie umiejętności samodzielnej nauki
- kursy przygotowujące do egzaminu 8-klasisty
- TUTORING – samodzielne wyznaczanie i realizowanie celów, planowanie swojego rozwoju
- Docenianie roli kompetencji miękkich i rozwijanie ich