Wolna Szkoła Harmonia to szkoła inspirowana ideą wolnych szkół demokratycznych, która to idea powstała niemal 100 lat temu w Wielkiej Brytanii (pierwsza wolna szkoła to Summerhill założona w 1921 roku).
We wrześniu 2013 powstały w Polsce pierwsze szkoły demokratyczne, a obecnie jest ich w Polsce kilkadziesiąt. Jesteśmy w stałym kontakcie z innymi szkołami tego typu w Polsce, wspieramy się i wymieniamy doświadczeniami.
Każda wolna szkoła jest inna, gdyż inne są osoby, które ją tworzą, lecz cechą wspólną wszystkich wolnych szkół są:
– prawo dzieci do decydowania o sobie: o tym, jak spędzą czas w szkole, czego, kiedy i w jaki sposób będą się uczyć
– budowanie społeczności pełnej wzajemnego szacunku, wspólne ustalanie zasad
Nasza szkoła rozpoczęła działanie w 2014 r.
Staramy się wytyczać w szkole ścieżkę, która uwzględnia potrzeby wszystkich członków społeczności.
Podstawowe informacje
Wiek dzieci: klasy 1-8
Liczba dzieci: ok. 55
Adres: ul. Trylogii 48 (Młociny)
Opłaty:
Czesne: 1600zł miesięcznie, bez wyżywienia
(płatne 12 miesięcy; szkoła czynna 11 miesięcy w roku)
Obiady: 200zł miesięcznie
Jednorazowe wpisowe: 1200zł
Dwutygodniowy okres próbny: 750zł
Godziny otwarcia: 8:00-17:00
Główne założenia
Podejście do grupy
- Dzieci współtworzą zasady w szkole i są odpowiedzialne za ich przestrzeganie
- Kompetencje społeczne są równie ważne jak wiedza akademicka
- Różnowiekowe grupy
- Wspieramy dzieci w samodzielnym rozwiązywaniu konfliktów
Podejście do nauki
- Wspieranie naturalnej ciekawości i kreatywności przez odpowiadanie na potrzeby dzieci
- Otoczenie sprzyjające naturalnej nauce (ludzie, przedmioty, miejsca)
- Współodpowiedzialność dziecka za swoją edukację – samo decyduje, czego, kiedy i jaką metodą się uczy
- Indywidualne podejście do każdego dziecka
- Zapewnienie dziecku oferty edukacyjnej i wsparcia w opanowaniu minimum podstawy programowej
Podejście do dziecka
- Szacunek dla dziecka, jego emocji i potrzeb (kierujemy się NVC – komunikacją bez przemocy Rosenberga)
- Brak przymusu, ocen, testów, prac domowych, nagród i kar
- Wspieranie samodzielności, odpowiedzialności, wewnątrzsterowności i asertywności
Rola rodziców
- Wspieranie wizji szkoły oraz rozwój własny
- Uczestniczenie w zebraniach dla rodziców (zebrania są co miesiąc, nie trzeba być na każdym z nich 🙂